De plicht tot het betalen van Zakat (ook wel ‘Zakaat’ genoemd) rust op iedere moslim volgens de bekende wetscholen. De wetschool van Imam Abu Hanifa hanteert twee extra voorwaarden:
- Iemand moet de puberteit bereikt hebben.
- Iemand moet mentaal gezond zijn.
De drie wetscholen Maliki, Shafi’i en Hanbali beschouwen het bezit van vermogen dat de nisab bereikt als de drijvende factor achter de Zakat verplichting. Dit geldt dus ook voor het (wees)kind of de handelingsonbekwame.
De Hanafi wetschool heeft hier een geaccepteerd meningsverschil in en beschouwt Zakat als een goddelijke aanbidding. Aangezien een (wees)kind en een handelingsonbekwame niet verplicht zijn om aanbidding te verrichten, zijn ze ook niet verplicht om Zakat te betalen. Verder stellen zij ook dat een (wees)kind en een persoon met een gebrekkige mentale capaciteit handelingsonbekwaam zijn en daardoor niet verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor de Zakat in navolging van de woorden van de Profeet (vzmh):
رُفِعَ الْقَلَمُ عَنْ ثَلاَثٍ عَنِ النَّائِمِ حَتَّى يَسْتَيْقِظَ وَعَنِ الصَّغِيرِ حَتَّى يَكْبُرَ وَعَنِ الْمَجْنُونِ حَتَّى يَعْقِلَ أَوْ يَفِيقَ
“De pen is opgeheven voor drie: de slapende tot hij wakker wordt, de minderjarige tot hij opgroeit en de handelingsonbekwame tot hij weer bij zinnen komt of herstelt.” (Sunan an-Nasa’i 3432)
De Hanafi wetschool stelt ook dat Zakat onder andere betaald wordt om iemands ziel te zuiveren. In het geval van (wees)kinderen en een handelingsonbekwame is er geen sprake van zonden en daarom zou het volgende vers niet van toepassing zijn waarin Allah (swt) zegt:
خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ ۖ إِنَّ صَلَاتَكَ سَكَنٌ لَّهُمْ ۗ وَاللَّـهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
“Neem aalmoezen van hun vermogen om hen te reinigen en te zuiveren (O Mohammed) en roep Allah voor hen aan. Waarlijk! Jouw aanroepingen zijn een bron van zekerheid voor hen en Allah is Alhorend, Alwetend.” (Koran 9: 103)