Stel je voor: een samenleving zonder bedelaars, waar hulp geen gunst is maar een recht, en armoede verdwijnt uit het straatbeeld. Klinkt bijna te mooi om waar te zijn maar toch gebeurde dit. Niet één keer, maar op meerdere momenten in onze geschiedenis. Dit tweede blog in een reeks van vijf laat zien hoe Zakat, toegepast zoals het bedoeld is, levens redt en gemeenschappen herstelt.
In de eerste eeuw na de Hijra stonden twee mannen op die Zakat serieus namen.
De eerste was Muʿadh ibn Jabal (ra).
Mu’adh’s missie
Toen de Islam zich verspreidde buiten Medina, stuurde de Profeet (vzmh) hem naar Jemen. Niet met een leger. Niet met dwang. Maar met een missie om te onderwijzen en te verbinden.
Voor zijn vertrek gaf de Profeet (vzmh) hem drie heldere opdrachten:
- nodig hen uit tot het geloof,
- leer hen het gebed
- en leer hen…
“…dat Allah Zakat heeft verplicht op hun bezit, die genomen wordt van de rijken onder hen, en gegeven wordt aan de armen onder hen.”
Sahih al-Bukhari 1395
Muʿadh begon niet met innen, maar met harten winnen. Hij trok van dorp tot dorp en legde uit waarom Zakat geen belasting is, maar een brug. Geen last, maar een kracht. En toen hij wél begon met inzamelen, hield hij zich aan één simpele regel: Zakat blijft lokaal.
Wat in Jemen werd gegeven, bleef in Jemen.
Het resultaat? Geen armen meer. Geen bedelaars. De Zakat-pot werd zelfs te groot om nog te verdelen. Zo krachtig is Zakat.
Omar’s opmars
Omar ibn Abdul Aziz was zijn naam. Niet toevallig droeg hij de naam van zijn overgrootvader Omar ibn al Khattab (ra). Rechtvaardigheid stroomde door zijn aderen. Wat bij zijn voorvader begon, zette hij voort in een nieuwe context met dezelfde toewijding.
Onder zijn bewind werd Medina opnieuw een toonbeeld van rechtvaardigheid. Zakat werd hersteld tot wat het werkelijk hoort te zijn. De rijken gaven met vertrouwen. De armen ontvingen met waardigheid. De samenleving had zichzelf gedragen.
Wat overbleef werd niet verspild. Het werd ingezet voor jongeren die wilden trouwen, voor kennis, en voor wie zelfstandig wilde ondernemen.
“Opdat het (rijkdom) niet slechts een kringloop wordt tussen de rijken onder jullie.”
Surah Al-Hashr, 59:7
Zakat werkt als we het goed toepassen. Vandaag leven miljoenen moslims in armoede. Niet omdat Zakat tekortschiet, maar omdat het zijn bestemming niet bereikt.
Bij het Nationaal Zakat Fonds geloven we dat Zakat geen liefdadigheid is. Het is dé tool voor sociale rechtvaardigheid. Geef om Zakat als Mu’adh ibn Jabal en als Omar ibn Abdul Aziz.
Geef lokaal.
Geef vandaag nog.