Deze maand zetten we de schijnwerpers op Oumaima, een inspirerende jonge vrouw die zich inzet voor haar medemoslims in Nederland. Met haar hartverwarmende toewijding biedt ze steun aan degenen die het moeilijk hebben, en haar werk wordt met open armen ontvangen. “Vaak horen we opluchting,” vertelt ze. “Mensen zijn blij dat er een organisatie is die zich bekommert om moslims in Nederland, en dat ook nog op lokaal niveau.”
Met welke drie woorden zou jij jezelf willen omschrijven? En waarom?
“Sympathiek, omdat ik goed met mensen kan levelen. Als iemand iets zegt, kan ik me snel inleven in diegene. Ook ben ik een lolbroek; ik houd ervan om het gezellig en leuk te houden. Het werk kan soms zwaar zijn, dus is het goed om het af en toe luchtig te maken. Tot slot ben ik creatief. Ik denk graag mee over manieren om NZF op een ludieke en creatieve manier meer bereik te geven.”
Wat is je passie buiten de professionele wereld en hoe beïnvloedt dat je dagelijkse leven?
“Mijn passie ligt zowel in als buiten mijn werk, namelijk in de filantropie. Dit uit zich in mijn inzet voor mensen in het buitenland tijdens mijn 9-tot-5-baan, en voor mijn mede-moslims in Nederland gedurende mijn tijd buiten werk.”
Hoe ben je bij NZF terechtgekomen?
“Ik volgde NZF al een tijd op LinkedIn en zag op een dag een vacature voor een marketingvrijwilliger voorbij komen. Op dat moment was ik ook actief op zoek naar vrijwilligerswerk, dus de timing was perfect.”
Waarom heb je besloten als vrijwilliger aan de slag te gaan bij NZF?
“Ik merkte dat ik niet genoeg voldoening haalde uit mijn fulltime baan. Ik zocht naar een plek waar ik echt iets kon bijdragen aan de ummah. We hebben een verplichting om voor onze ummah te zorgen. Als wij het niet doen, wie doet het dan? Bijdragen doe je op basis van jouw expertise en hoe je de moslimgemeenschap sterker en weerbaarder kunt maken.”
Wat vind je het leukste aan je vrijwilligerswerk?
“Het ontmoeten van gelijkgestemden die dezelfde plicht voelen als ik is erg waardevol. Daarnaast maakt het me ook nederig en dankbaar om de verhalen van aanvragers te horen. Ik raad iedereen aan zich aan te melden; je zult er geen spijt van krijgen!”
Kun je iets vertellen over het idee en doel van deze flyeractie?
“Ik kreeg veel vrijheid in het bedenken van hoe we meer potentiële zakataanvragers konden bereiken. Na een brainstormsessie met het team besloten we het simpel te houden: we moeten zijn waar onze mede-moslims in Nederland zijn. Onze online zichtbaarheid is al een paar jaar goed, maar we wilden meer offline zichtbaar zijn. Daarom besloten we de straat op te gaan.”
Wat was jouw rol bij het organiseren van deze actie?
“Ik coördineer de marketingcampagnes, dus ik stel een plan op en zorg voor de uitvoering. Dit houdt in dat ik communiceer met vrijwilligers, de locaties bijhoud waar we aanwezig zullen zijn, de voorbereidingen tref, vrijwilligers motiveer en samen met het team evalueer.”
Wat voor reacties ontvangen jullie van de doelgroep tijdens het flyeren?
“Vaak horen we opluchting. Mensen zijn blij dat er een organisatie is die zich bekommert om moslims in Nederland, en dat ook nog op lokaal niveau.”
Welke impact story is je het meest bijgebleven tijdens het flyeren?
“Tijdens het flyeren raakte een vrouw enorm geëmotioneerd nadat ze ons verhaal hoorde. Ze nam de tijd om haar hart te luchten en haar problemen met ons te delen. Ze voelde zich gehoord en gesteund door onze actie, wat mij heel erg raakte.”
Wat was een uitdaging tijdens de voorbereiding en hoe heb je deze aangepakt?
“Het vinden van vrijwilligers die willen helpen is altijd een uitdaging. We kunnen veel doen, maar hebben vaak te weinig mankracht om onze doelen te bereiken. Hierdoor moeten we soms kleinschaliger te werk gaan dan we zouden willen. We hebben nu onze kennissen gevraagd om mee te helpen met flyeren om zo voor onze ummah te zijn.”
Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie de doelgroep zo goed mogelijk bereiken?
“Bij het flyeren sturen we een diverse groep mensen op pad, zodat we verschillende talen kunnen spreken. We staan ook op bekende plekken zoals pleinen, moskeeën en markten. Alhamdulillah zijn we blij dat we mensen bewust hebben kunnen maken van het Nederlandse zakat-instituut. Maar we hebben nog veel werk te doen.”
Wil jij ook vrijwilliger worden? Klik hier en word onderdeel van onze familie!