Startfonds

Het Startfonds is er speciaal voor nieuwkomers in Nederland met financiële uitdagingen. Ben je bezig met het leren van de Nederlandse taal en het begrijpen van het Nederlands systeem? Dan kun je een aanvraag indienen bij het Startfonds.

De wachttijd

Vanwege de huidige drukte zijn de wachttijden opgelopen tot maximaal 6 maanden, waardoor jouw aanvraag later verwerkt zal worden. Wees je er ook van bewust dat het Zakat-bedrag dat je mogelijk ontvangt een bescheiden bijdrage is, die wellicht niet geheel aan jouw verwachtingen of wensen zal voldoen.

الوضع مزدحم في الوقت الحالي. وهذا يعني أن وقت الانتظار في الوقت الحالي يصل إلى ما يصل إلى 6 أشهر، وسيتم معالجة طلبك في وقت لاحق. يرجى مراعاة أن مبلغ الزكاة الذي قد تتلقاه قد يكون مساهمة متواضعة وقد لا يلبي دائمًا توقعاتك أو رغباتك.

Je titel komt hier
Wanneer heb ik mogelijk recht op het Startfonds?

Het Startfonds is er om statushouders die in het asielzoekerscentrum (AZC) verblijven te ondersteunen. Indien je door je huidige omstandigheden wordt belemmerd in jouw ontwikkeling, kun je een beroep doen op het Startfonds. Onze ondersteuning omvat meer dan alleen financiële hulp.

Hoe dien ik een aanvraag in?

Als je een beroep wilt doen op het Startfonds, vul dan het online aanvraagformulier in. Dit proces is onderverdeeld in maximaal vijf eenvoudige stappen en neemt ongeveer vijf minuten van je tijd in beslag. Het formulier is beschikbaar in het Nederlands. Als je ondersteuning nodig hebt, kun je jouw hulpverlener vragen de aanvraag voor jou in te dienen.

Welke hulp kan ik verwachten?

Het Startfonds is opgebouwd uit verschillende subfondsen, waardoor de hoeveelheid van jouw Zakat wordt beïnvloed door meerdere factoren. De hoogte van de Zakat hangt af van verschillende zaken zoals je inkomsten en persoonlijke behoeften. Hierdoor is er niet één antwoord mogelijk op deze vraag.

Hoelang duurt het voordat ik hulp krijg?

Zodra je een aanvraag hebt ingediend, zal het besluit binnen maximaal vier weken worden gecommuniceerd. Dit vanwege het grote aantal aanvragen. Gedurende deze periode van vier weken zal er een screening plaatsvinden en in sommige gevallen kan er contact met je worden opgenomen voor een telefonische intake.

Welke documenten zijn nodig?

– Kopie voorkant verblijfsvergunning
– Kopie achterkant verblijfsvergunning
– Bankafschriften laatste 3 maanden
– Een document waar jouw naam en BSN-nummer op staat vermeld
– Indien van toepassing: een brief waar ouw naam, adres en datum op staat vermeld (niet ouder dan 14 dagen)

De documenten dienen in een PDF-formaat (geen screenshots!) te worden aangeleverd en facturen van schulden mogen niet ouder zijn dan 14 werkdagen.

Wat als ik niet tevreden ben met de service?

Als stichting is het Nationaal Zakat Fonds afhankelijk van degenen die hun Zakat toevertrouwen en degenen die hun hulpvraag bij ons neerleggen. Dankzij hen kunnen wij ons werk verrichten, daarom hechten we veel waarde aan goed contact. Daarbij hoort het zorgvuldig omgaan met eventuele klachten of opmerkingen. Als hier sprake van is, horen we dat graag. Op deze pagina lees jij meer over onze klachtenprocedure.

Vragen? Klik hier.